Huid verbeteren door de juiste voeding

De huid weerspiegelt onze gezondheid. Zie je iemand met een mooie, stralende huid? Dan verwacht je dat deze persoon ook erg gezond is. Helaas is het verkrijgen en behouden van een mooie, gehydrateerde huid niet zo makkelijk! Om te bepalen hoe jij jouw huid door de juiste voeding en verzorging in top conditie krijgt, is het allereerst belangrijk jouw huidtype en levensstijl te analyseren. Niet elke tip voor het verbeteren van jouw huid past in jouw levensstijl. De gezondheid van de huid verbeteren door de juiste voeding is echter voor iedereen een optie!

huid verbeteren door voeding

Eten is goed voor de huid

Je bent wat je eet! Goed eten stimuleert niet alleen een goede innerlijke gezondheid. Heb je een gezonde levensstijl, dan zie je dit ook terug aan gezonde huid, nagels en haren. De huid is na de lever namelijk de belangrijkste afvoerroute van afval- en gifstoffen. Een gezonde levensstijl houdt in dat je voldoende slaapt, niet in grote mate drinkt of rookt en dat je de essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. De beste tip: eet zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten in felle kleuren. Heb je last van huidaandoeningen zoals acné, vroegtijdige huidveroudering, rosacea of eczeem? Dan kan dit een signaal van het lichaam zijn dat je belangrijke voedingsstoffen mist in jouw eetpatroon. Wil je daarom jouw huid verbeteren dan doe je dit met de juiste voeding.

Welk fruit is goed voor je huid?

Vitamine C is de sterkste voedingsstof voor de huid. De meeste vitamine c vind je terug in groenten, fruit en aardappelen, maar niet iedereen eet voldoende fruit. Wij adviseren om elke dag twee stukken fruit te eten, want fruit is niet alleen hartstikke lekker, fruit is ook nog eens supergoed voor jouw huid! Wil je niet te veel fruit eten en vraag je je af; welk fruit is nou echt goed voor je huid? Dan adviseren wij om aardbeien, bananen en blauwe bessen aan jouw dieet toe te voegen. De voedingsstoffen in aardbeien gaan huidveroudering tegen en ondersteunen de huid in het herstel na blootstelling aan de zon en Uv-straling. Bananen zitten vol met kalium. Kalium houdt de vochtigheid van de huid in balans. In alle fruitsoorten vind je vitamine C terug, maar in blauwe bessen zitten daarnaast ook nog eens antioxidanten, vezels en vitamine A. De bouwstenen voor een gezonde huid!

walnoten gezond huid

Alle voeding voor een mooie huid in een gezonde smoothie

Een verlies van 1% van het lichaamsvocht wordt door je lichaam al gezien als uitdroging. Om uitdroging te voorkomen is het belangrijk dat je elke dag minstens 1,5 liter water binnen krijgt. Naast voeding is water dus ook essentieel voor een mooie huid. Voldoende water stimuleert een zachte, gezonde, soepele huid. Wil je een snelle boost geven aan jouw huid? Maak dan een gezonde smoothie van de kleurrijke fruitsoorten, yoghurt en water. Voeg voor vitamine B en essentiële vetzuren daarbij ook nog eens walnoten toe. Walnoten zijn namelijk ook gezond voor de huid. Vooral vers, onbewerkt eten in diverse kleuren is goed voor de huid. Zorg dus dat je van deze producten voldoende terugvindt in jouw dieet! Wil je jouw huid verbeteren door voeding, ga dan naar de dichtstbijzijnde supermarkt voor kleurrijke groenten en fruit. Gebruik bovendien ook enkel natuurlijke huidverzorgingsproducten. Niet natuurlijke huidverzorgingsproducten kunnen namelijk schadelijk zijn voor de huid.